Instrukcja korzystania z BIP
1. Przeglądanie stron
Aby przeglądać strony serwisu BIP wybierz z menu po lewej stronie ekranu interesujący Cię dział.
Na dole każdej strony znajduje się metryczka z informacjami o dacie i
autorze dokumentu, dacie publikacji, osobie publikującej, liczbie odsłon
dokumentu. Jest także odnośnik do funkcji wydruku strony oraz do
rejestru zmian. Odsłony liczone są od pierwszej wersji dokumentu.
Przeglądanie stron archiwalnych nie wpływa na licznik.
2. Strony systemowe
System obok stron informacyjnych udostępnia strony systemowe (obowiązkowe w każdym BIP):
- Redakcja - wykaz redaktorów BIP z ich danymi kontaktowymi (adres, nr
telefonu i faksu, aktywny adres e-mail). Uwaga: jeśli aktywowano moduł
dodatkowy „Kontakt” strona zostanie wyposażona w formularz, za
pośrednictwem którego można wysłać wiadomość do redakcji strony
podmiotowej bezpośrednio ze strony.
- Mapa strony - dynamicznie generowane drzewo dokumentów.
- Instrukcja korzystania - niniejszy dokument.
- Pozostałe informacje - zbiór informacji na temat sposobu dostępu do danych publicznych nie ujętych w BIP.
- Zastrzeżenia prawne.
3. Moduł wyszukiwania
Aby przeszukiwać serwis BIP należy w okienko wyszukiwarki wpisać
szukaną frazę i kliknąć przycisk lub nacisnąć klawisz "enter". System
umożliwia przeszukiwanie aktualnych dokumentów oraz opcjonalnie
dokumentów archiwalnych.
Jeśli na stronie publikowane są przetargi i/lub konkursy wyszukiwarka
pozwoli na wybór miejsca przeszukiwania – strony lub moduły dodatkowe.
4. Odnośnik do portalu BIP.gov.pl
W winiecie znajduje się logo BIP będące odnośnikiem do portalu BIP pod adresem http://www.bip.gov.pl.
5. Rejestr stron usuniętych
Jeżeli jakikolwiek dokument ma zostać usunięty z BIP automatycznie
trafi do rejestru stron usuniętych wraz z adnotacją o powodzie
usunięcia. Rejestr stron usuniętych dla każdej strony, przetargu i
konkursu dostępny jest z metryczki dokumentu. Także usunięte załączniki
są archiwizowane i dostępne z poziomu Rejestru.
6. Rejestr Zmian
Rejestr zmian dla każdej strony, przetargu i konkursu dostępny jest z
metryczki dokumentu. Także usunięte załączniki są archiwizowane i
dostępne z poziomu Rejestru.
7. Zbiorczy Rejestr Zmian
Jeśli aktywowano moduł dodatkowy „Zbiorczy Rejestr Zmian” wykaz
wszystkich zmian wszystkich stron publikowany jest dodatkowo w jednym
miejscu, na jednej generowanej automatycznie stronie.
8. Moduł konkursowy
Konkursy publikowane są na jednej stronie, jeden pod drugim, w
kolejności chronologicznej odwrotnej (najnowsze na górze). Każda zmiana
treści opisu konkursu (w tym jego dat, nazwy itd) jest archiwizowana
wraz z powodem wprowadzenia zmian. Dotyczy to także załączników/ogłoszeń
do konkursu. Także usunięte konkursy są archiwizowane wraz z powodem
usunięcia. Konkursy usunięcie oraz minione są dostępne poprzez poziome
podmenu menu "konkursy". Konkurs miniony może mieć status
"rozstrzygnięty" - o ile został rozstrzygnięty, nierozstrzygnięty (na
razie, czyli czekający na rozstrzygnięcie) lub nierozstrzygnięty trwale
(nie będzie rozstrzygany). Rozstrzygnięcie konkursu (w tym trwałe
oznaczenie jako nierozstrzygnięty) zawsze jest opisane - w opisie
powinny znaleźć się informacje o zwycięzcy (zwycięzcach), powody
nierozstrzygnięcia konkursu itp.
Konkursy dzielą się na podlegające i niepodlegające Ustawie.
9. Moduł zamówień publicznych
Moduł zamówień publicznych / przetargów ma taką samą konstrukcję i zasady działania jak moduł konkursowy.
10. WCAG 2.1
Strona spełnia wytyczne WCAG 2.1. Na górze dostępne są klawisze
służące do powiększania tekstu oraz prezentacji wersji kontrastowej.
Naciśnięcie klawisza TAB na klawiaturze otwiera menu kontekstowe strony,
a obrys odnośników jest dobrze widoczny. Szablon strony jest
responsywny. Strona wyposażona jest w automatycznie generowaną mapę
strony itd.
11. Inne informacje
Jeśli na stronie nie są dostepne jakieś informacje publiczne
możliwości uzyskania do nich dostępu znajdują się na podstronie „Inne
informacje”.